Conform art. 42 din Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu modificările și completarile ulterioare, PATJ (Planul de Amenajare a Teritoriului Județean) este un document complex, cu caracter director și reprezintă expresia spațială a programului de dezvoltare social-economică a județului.
Prevederile PATJ devin obligatorii pentru documentațiile de amenajare a teritoriului și de urbanism care le detaliază (P.A.T.Z., P.U.G., P.U.Z., etc.).
Acesta se corelează cu Planul de Amenajare a Teritoriului Național (P.A.T.N.) și cu alte documentații de amenajarea teritoriului.
Scopul elaborării
Scopul de bază al elaborării Planului de Amenajare a Teritoriului Județean Bistrița-Năsăud îl constituie armonizarea la nivelul întregului teritoriu județean a politicilor economice, sociale, ecologice şi culturale, stabilite la nivel naţional şi local pentru asigurarea echilibrului în dezvoltarea diferitelor zone ale județului, urmărindu-se creşterea coeziunii şi eficienţei relaţiilor economice şi sociale dintre acestea.
Principalele obiective vizate în cadrul Planului de Amenajare a Teritoriului Judeţean Bistrița-Năsăud:
- Asigurarea coeziunii economice, sociale și teritoriale și a echilibrului în dezvoltarea economică și socială a localităților și zonelor din județul Bistrița-Năsăud, cu respectarea specificului acestora, și reducerea disparităților teritoriale;
- Îmbunătățirea calității vieții oamenilor și colectivităților umane, în conformitate cu obiectivele dezvoltării durabile;
- Utilizarea rațională a teritoriului, prin limitarea extinderii necontrolate a intravilanului și conservarea terenurilor agricole;
- Conservarea și dezvoltarea diversității culturale și protecția patrimoniului cultural;
- Protecția mediului și a peisajelor, prezervarea calității aerului, apei, solului și subsolului, resurselor naturale, biodiversității, ecosistemelor, spațiilor verzi precum și crearea, prezervarea și reconstituirea sau regenerarea continuităților ecologice;
- Combaterea schimbărilor climatice și asigurarea rezilienței la acestea;
- Prevenirea riscurilor naturale, tehnologice, industriale și a degradării calității mediului;
- Gestiunea mobilității durabile;
- Monitorizarea și controlul privind transpunerea strategiilor, politicilor, programelor și operațiunilor de amenajare a teritoriului și de urbanism;
- Asigurarea dezvoltării infrastructurii în acord cu nevoile de dezvoltare a comunităților.